· 

Afvallen? Eet voldoende vezels!

Heb je het over gezond afvallen, dan kun je niet zonder vezels. Want vezels geven je een langdurig gevuld gevoel. En helpen je om minder te eten, zonder dat hongergevoel. Daarnaast houden ze je darmen gezond. Kortom, vezels zijn gewoon erg belangrijk voor je hele gezondheid. De vraag is hoeveel gram vezels per dag je eigenlijk nodig hebt. En hoe kom je aan die vezels?     

Hoeveel gram vezels per dag is gezond

Wat is een gezonde hoeveelheid vezels per dag? Het Voedingscentrum raadt aan om minimaal 30 gram vezels te eten. Dat is behoorlijk wat, maar met een gezond voedingspatroon lukt dat zeker.

Dit zijn goede keuzes voor een vezelrijke dag:

  • Kies voor volkorenbrood in plaats van wit, mais, Waldkorn of meergranen brood.
  • Voeg een halve eetlepel gebroken lijnzaad toe aan je muesli.
  • Eet twee stuks fruit per dag.
  • Neem een klein handje noten per dag als tussendoortje.
  • Eet voldoende groente (minimaal 250 gram). Tip: eet groente ook als tussendoortje. 
  • Kies voor zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en voor volkoren pasta/couscous/wraps in plaats van de witte variant.
  • Eet ook eens peulvruchten. Die barsten van de vezels. 

Vezels; waarom ze zo gezond zijn

gezond-afvallen-voedingscoach-afvalcoach
In 100 gr frambozen zit maar liefst 7 gr vezels, in bosbessen 6,6 gr.

Vezels zijn een specifiek soort koolhydraten. Ze zitten alleen in plantaardige producten zoals granen, peulvruchten, noten,  groenten en fruit. 

 

Het bijzondere aan vezels is dat ze in de dunne darm (bijna) niet verteerd worden. Ze worden dus  nauwelijks door je lichaam opgenomen. En dat maakt ze nu juist zo nuttig. 

 

De vier belangrijkste gezonde eigenschappen van vezels:

1. Vezels en je stoelgang

Vezels zijn van essentieel belang om je stoelgang gezond te houden. Ze  stimuleren je darmen en voeden je darmflora.

2. Vezels en je bloedsuiker

Vezels remmen de snelheid waarmee suikers in bloedsuiker worden omgezet. Ze houden dus je glucosespiegel stabieler.
Vezels helpen je daardoor om eetbuien en after-dinner-dips te voorkomen!

 

3. Vezels en ‘welvaartsziekten’

Vezels houden ook verband met verschillende andere welvaartsziekten. Zo ligt de bloeddruk gemiddeld lager bij mensen die voldoende vezels eten. Ook verlaagt een vezelrijk dieet het cholesterolniveau en verkleint het de kans op hart- en vaatziekten.


4. Vezels; ideaal bij afvallen

En vezels zijn hartstikke nuttig om honger in het algemeen te voorkomen. Doordat ze in je maag en darmen opzwellen als ze vocht opnemen, geven ze je een verzadigd gevoel.

 

Omdat ze weinig calorieën bevatten, zijn ze de ideale manier om minder energie binnen te krijgen. Zonder honger te lijden.

Ideaal als je af wilt vallen.

 

Weten hoe jij kunt afvallen door een vezelrijk eetpatroon? Vraag een gratis telefonische kennismaking. 

Eet jij genoeg vezels?

Hoe weet je of jij genoeg vezels per dag eet? De volgende signalen kunnen op een tekort wijzen:

  • Je hoeft niet dagelijks een ‘grote boodschap’ te doen.
  • Je hebt snel na een hoofdmaaltijd alweer honger.
  • Je hebt vaak een opgeblazen gevoel.

Herken jij deze signalen? Dan is er een goede kans dat je wat meer vezels per dag moet eten. Meer weten, neem dan even contact met me op.    

Verandering kost tijd, neem die tijd!

Wil jij meer vezels gaan eten. Kies dan één of twee maaltijdmomenten die je wilt verbeteren. Is je verbetering een gewoonte geworden. Kies dan een volgend punt. Elke verbetering is er één. Zo verander je jouw eetpatroon in een vezelrijke versie.

 

Kan je wel wat hulp gebruiken om je eetpatroon aan te passen?  Vraag dan een gratis vrijblijvende offerte voor een persoonlijk Eet en beweegadvies van Voedingscoach Hanny.