· 

50+ en afvallen? Zo lukt het wél

Komt er bij jou elk half jaar een kilootje bij? En krijg je zo’n zwembandje om je taille dat er eerst niet zat? Misschien zit je figuurlijk al niet zo lekker in je vel door de overgang. En dan komen die extra kilo’s er ook nog eens bovenop. 

 

At je voorheen gewoon een paar dagen wat minder om weer op gewicht te komen? Vijftien jaar terug hielp dat misschien prima, maar nu gelden er andere regels. Als je 50+ bent is afvallen moeilijker dan voorheen.

 

Maar niet getreurd,  afvallen in de overgang kan wél. 

 

De 5 tips om wel af te vallen in de overgang

Aankomen tijdens de overgang (of menopauze) kan je voorkomen door je eetpatroon aan te passen. Dit zijn de 5 beste tips:

  1. De belangrijkste tip: eet minder dan je gewend was.  
  2. Eet minder suikers en snelle koolhydraten. Kies in plaats daarvan voor trage koolhydraten en vezelrijke voeding.
  3. Eet wel voldoende eiwitten en calcium, voor het behoud van je spieren en je botten.
  4. Vermijd niet alle vetten, kies juist voor producten met gezonde vetten, zoals noten, avocado, vette vis en (olijf)olie. Hierbij geldt wel: eet deze producten met mate. Dat deze vetten gezond zijn, betekent niet dat je er niet van aan komt.
  5. Drink minder alcohol, je lichaam kan hier steeds minder goed tegen.

Deze veranderingen in je eetpatroon helpen je om op gewicht te blijven of af te vallen. En toch genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. 

 

Vraag hulp bij het veranderen van je leefstijl

 Laat vrienden, lief en familie weten dat je bezig bent om af te vallen, zodat ze je kunnen helpen als je het even lastig hebt.

Weet je niet hoe je moet beginnen, dan help ik je daar graag bij. Maak een vrijblijvende afspraak, dan maken we samen een plan van aanpak afgestemd op jouw persoonlijke situatie.  

 

Ja, help mij met afvallen

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Hierdoor komen de kilo’s er bij in de overgang

Ongeveer vanaf je vijftigste heeft je lichaam wat minder energie nodig. Je beweegt (ongemerkt) wat minder en je spiermassa neemt af. Blijf je hetzelfde eten als voorheen, dan komen de kilo’s er vanzelf bij.

 

Ook hormonale veranderingen hebben invloed op je gewicht. Tijdens de overgang daalt de hoeveelheid oestrogeen en progesteron. Daardoor slaat je lichaam meer vet op. En je schildklier kan vertragen, waardoor je sneller aankomt.

 

Door oestrogeen verandert ook je vetverdeling en daarmee je lichaamsvorm. Bij veel vrouwen ‘verschuift’ het lichaamsvet vaak van de dijen en heupen meer naar de buik en taille. 

Gezond eten én lekker bewegen

Ook al heb je er misschien niet altijd zin in, bewegen is super belangrijk om na je 50e op gewicht te blijven. Bewegen houdt je spiermassa op peil en daarmee verbrand je automatisch meer caloriën. Beweeg het liefst minimaal een half uur per dag. Hiervoor hoef je echt niet naar de sportschool: wandelen, fietsen of zwemmen zijn bijvoorbeeld ook goede opties.

Weten wat voor jou werkt? Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking. 

 

Nog zo’n dingetje: emotie-eten

De overgang is een tijd van extremen. Behalve je hormonen, gieren de emoties en stress ook nog eens door je lijf. Hier ligt emotie-eten op de loer. Je hoeft dan ook weer niet superstreng voor jezelf te zijn als je trek hebt in wat lekkers. Maar probeer een beetje maat te houden. Als het even een keer niet lukt? Laat het los en pak de volgende dag de draad weer op. 

Tip: Last van emotie-eten? Zoek afleiding. Bel of App een vriendin, mediteer, ga een blokje om, doe iets waar je blij van wordt.