· 

50+ en afvallen? Zo lukt het wél

Ken je dat? Elk half jaar één of twee kilo erbij. En zo’n zwembandje om je taille dat er eerst niet zat. Ben je 50+, dan is afvallen gewoon lastiger dan voorheen.  Hoe komt dat nou en hoe kom je er van af?  

Hierdoor komen de kilo’s er bij als je boven de 50 bent

voedingscoach-hanny-afvallen-rijen-gilze
Bloemetje van een tevreden 50+ klant. Altijd leuk om te krijgen!

Ongeveer vanaf je 50ste heeft je lichaam minder energie nodig. Je beweegt (ongemerkt) minder en je spiermassa neemt af. Blijf je hetzelfde eten als voorheen, dan komen de kilo’s er vanzelf bij.

 

Ook hormonale veranderingen hebben invloed op je gewicht. Tijdens de overgang daalt de hoeveelheid oestrogeen en progesteron. Daardoor slaat je lichaam meer vet op. En je schildklier kan vertragen, waardoor je sneller aankomt.

 

Door oestrogeen verandert ook je vetverdeling en daarmee je lichaamsvorm. Bij veel vrouwen verschuift het lichaamsvet van de dijen en heupen naar de buik en taille. Hoe kom je weer van dat buikvet af? 

De 5 beste tips om wél af te vallen

Check deze 5 slimme voedingstips van Voedingscoach Hanny om wel af te vallen:

Tip 1. Eet voldoende eiwitten en calcium, voor het behoud van je spieren en je botten. 

Tip 2. Eet minder suikers en snelle koolhydraten. Kies voor trage koolhydraten (volkoren producten) en vezelrijke voeding.

Tip 3. Kies voor producten met gezonde vetten, zoals noten, avocado, vette vis en olijfolie. Eet ze met mate, het blijft vet.

Tip 4. Drink minder alcohol, je lichaam kan er minder goed tegen.

Tip 5. Laat vrienden, lief en familie weten dat je bezig bent met afvallen, zodat ze je kunnen helpen als je het even lastig hebt.

Gezond eten én lekker bewegen

Gezond afvallen vraagt om gezond eten, maar ook bewegen is super belangrijk om na je 50ste op gewicht te blijven. Ook al heb je er misschien niet altijd zin in, bewegen houdt je spiermassa op peil en daarmee verbrand je automatisch meer calorieën.

Beweeg het liefst minimaal een half uur per dag. Hiervoor hoef je echt niet elke dag naar de sportschool of hele uren te rennen. Wandelen, fietsen of zwemmen zijn ook goede opties.

Ervaringen van 50+ ers met Voedingscoach Hanny

Jij bent niet de enige 50+er die last heeft van extra kilo's. Al veel 50+ vrouwen gingen je voor bij Voedingscoach Hanny. Lees de ervaringen van een aantal 50+ers over mijn werkwijze.

Wees niet te streng voor jezelf

Wees niet superstreng voor jezelf als je trek hebt in wat lekkers. Maar probeer een beetje maat te houden. En als het even een keer niet lukt? Laat het los en pak de volgende dag de draad weer op.

 

Nog een laatste tip: Vraag Voedingscoach Hanny hulp bij het afvallen. Het is bewezen dat afvallen onder begeleiding van een professional betere resultaten oplevert. Maak een afspraak voor een gratis kennismaking, dan bespreken we hoe ik jou kan helpen.

Meer informatie over gezond afvallen