· 

50+ en afvallen? Zo lukt het wél

Komt er bij jou elk jaar een kilootje bij? En krijg je zo’n zwembandje om je taille dat er eerst niet zat? Misschien zit je al niet zo lekker in je vel door de overgang. En dan komen die kilo’s buikvet er nog eens bovenop. 

 

At je vijftien jaar geleden gewoon een paar dagen wat minder om weer op gewicht te komen? Toen lukte dat wel, maar nu gelden er andere regels. Als je 50+ bent is afvallen moeilijker dan voorheen.

Ervaringen van 50+ ers met Voedingscoach Hanny

Jij bent niet de enige die last heeft van de extra kilo's door de overgang. Lees de ervaringen van een aantal 50+ers over de werkwijze van Voedingscoach Hanny.    

De 5 beste tips om wél af te vallen in de overgang

TIP 1. De belangrijkste tip: eet minder dan je gewend was.  

 

TIP 2. Eet voldoende eiwitten en calcium, voor het behoud van je spieren en je botten.

 

TIP 3. Eet minder suikers en snelle koolhydraten. Kies juist voor trage koolhydraten en vezelrijke voeding.


TIP 4.
Kies voor producten met gezonde vetten, zoals noten, avocado, vette vis en olijfolie. Eet deze producten met mate. Het zijn gezonde vetten, maar het blijft vet ;-)

 

TIP 5. Drink minder alcohol, je lichaam kan er minder goed tegen.

 

Deze veranderingen in je eetpatroon helpen je om op gewicht te blijven of gezond af te vallen.  

EXTRA TIP: Vraag hulp bij het afvallen 

Laat vrienden, lief en familie weten dat je bezig bent om af te vallen, zodat ze je kunnen helpen als je het even lastig hebt.


Weet je niet hoe je moet beginnen, dan help ik je daar graag bij. Kom gratis kennismaken, dan maken we samen een plan van aanpak. Perfect afgestemd op jouw persoonlijke situatie.  

Hierdoor komen de kilo’s er bij in de overgang

Vanaf je vijftigste heeft je lichaam minder energie nodig. Je beweegt (ongemerkt) minder en je spiermassa neemt af. Blijf je hetzelfde eten als voorheen, dan komen de kilo’s er vanzelf bij.

 

Ook hormonale veranderingen hebben invloed op je gewicht. Tijdens de overgang daalt de hoeveelheid oestrogeen en progesteron. Daardoor slaat je lichaam meer vet op. En je schildklier kan vertragen, waardoor je sneller aankomt.

 

Door oestrogeen verandert ook je vetverdeling en daarmee je lichaamsvorm. Bij veel vrouwen ‘verschuift’ het lichaamsvet van de dijen en heupen naar de buik en taille. 

Gezond eten én lekker bewegen

Ook al heb je er misschien niet altijd zin in, bewegen is super belangrijk om na je 50e op gewicht te blijven. Bewegen houdt je spiermassa op peil en daarmee verbrand je automatisch meer caloriën. Beweeg het liefst minimaal een half uur per dag. Hiervoor hoef je echt niet naar de sportschool: wandelen, fietsen of zwemmen zijn ook goede opties.

Weten wat voor jou werkt? Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking

 

Nog zo’n dingetje: emotie-eten

De overgang is een tijd van extremen. Behalve je hormonen, gieren de emoties en stress ook nog eens door je lijf. Hier ligt emotie-eten op de loer. Je hoeft dan ook weer niet superstreng voor jezelf te zijn als je trek hebt in wat lekkers. Maar probeer een beetje maat te houden. Als het even een keer niet lukt? Laat het los en pak de volgende dag de draad weer op. 

 

Tip: Last van emotie-eten? Zoek afleiding. Bel of App een vriendin, mediteer, ga een blokje om, doe iets waar je blij van wordt.