· 

Wat is er lekker, gezond en nog steeds hip?

Havermout natuurlijk! Voor iets meer dan een euro heb je een hele kilo. Om allerlei lekkere dingen mee te maken. Want met havermout kun je echt veel meer dan alleen pap koken. 

 

Bak er eens pannenkoeken mee, of maak snel zo'n lekkere  mugcake als tussendooortje. Of wat dacht je van bananenbrood met havermout in plaats van bloem. 

 

In de supermarkt vind je ook tussendoortjes met haver, maar deze zijn niet altijd even gezond. Vaak is daar veel suiker aan toegevoegd. Check dit altijd even op de achterkant van de verpakking. 

Waarom havermout zo gezond is

Havermout wordt gemaakt van haverkorrels die geknipt en geplet worden. Zijn de korrels alleen geplet, dan zijn het havervlokken. In beide gevallen wordt de hele haverkorrel gebruikt. Het zijn dus volkorengranen. En volkorengranen zijn gezond, want ze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen.

Dit zijn de gunstige effecten van de vezels in je havermout

voedingscoach-afvallen

Dit doen de voedingsvezels in havermout voor je:

  • Ze zorgen voor een lager cholesterolgehalte in je  bloed.
  • En voor een minder snelle stijging van het bloedsuiker.
  • Je eten verteert langzamer en beter.
  • Ze dragen bij aan een gezonde darmflora.
  • En bovendien zit je er lekker lang vol van.

Dat laatste komt zeker goed uit als je wilt afvallen! 

Wat zit er nog meer in?

Havermout bevat ook wat olie. Deze olie bestaat voor 80% uit onverzadigde vetzuren die de kans op hart- en vaatziekten verlagen.

En er zitten ook nog aardig wat vitaminen (vooral B), mineralen (zoals ijzer) en antioxidanten in havermout.

 

Gluten zitten juist niet in havermout. Daarom is havermout heel geschikt voor iedereen die gevoelig is voor gluten. In haver zitten weliswaar eiwitten, maar die zijn anders dan de gluten die in tarwe, gerst en rogge zitten.

 

Wel opletten als je havermout gaat kopen, want haver komt uit molens en fabrieken waar ook glutenbevattende granen worden verwerkt. Check de verpakking op de term 'glutenvrij'.

Zo gezond, is dat wel lekker?

voedingscoach-gezond-afvallen-rijen-gilze
Ook lekker met havermout: overnight oats met fruit

Met havermout kan je alle kanten uit. Reden genoeg om vaker havermout te eten.

's Morgens een bordje havermout of een mugcake, of havermoutpannenkoeken bij de lunch en een lekker plakje bananenbrood als tussendoortje.

 

TIP van Voedingscoach Hanny

Probeer eens overnight oats. Daarvoor laat je 40 gram havermout een nacht in de koelkast weken in 200 ml melk.

 

De volgende ochtend roer je het goed door en voeg je wat fruit toe zoals banaan, appel, bramen of bessen. En een snufje kaneel. Zo ben je hip én lekker gezond bezig!