· 

Is een verspakket een goede en gezonde keuze?

In de supermarkt kun je allerlei verspakketten kopen voor soep, wraps, curry etc.  Is zo’n pakket nou een goede keuze of kun je beter alles los kopen? 

Goede prijs, weinig verspilling

 Om te beginnen, de prijs van verspakketten is behoorlijk goed. Gemiddeld ben je met een pakket afgepaste ingrediënten € 1,40 goedkoper uit dan wanneer je alles los koopt.

 

Door de afgepaste hoeveelheden gooi je ook minder vaak wat weg. Dus de kans op voedselverspilling is kleiner. Dat is zeker een pluspunt.

Flink wat groente

Een verspakket kan ook een gezonde keuze zijn, want vaak zit er veel groente in. Gemiddeld iets meer dan 200 gram per portie. 

 

Je zit dan al bijna aan het advies van 250 gram per dag. Neem de rest van de groente bijvoorbeeld bij de lunch op brood of tussendoor als snack.

Te zout en te weinig volkoren

Naast veel groente zit er meestal ook saus, een kruidenzakje of bouillonblokje in. En daar zit vaak veel zout in. 

 

Gemiddeld kom je met een verspakket uit op een kleine 2,5 gram zout per portie. Dat is veel, maximaal 2 gram zout per portie is de aanbeveling.


Of het pakket bevat de witte variant van rijst, couscous of lasagnebladen. Daar zitten minder vezels in dan volkoren varianten. Daarmee is het pakket toch minder gezond dan gedacht.

Zo maak je de verspakketten gezonder

Om het pakket minder zout te maken, kun je de helft van het bouillonblokje of het zakje kruidenmix gebruiken. 

 

Maak slimme keuzes bij de ingrediënten die je zelf moet toevoegen. Kies voor minder verzadigd vet. Bijvoorbeeld mozzarella in plaats van 48+ kaas. Of mager gehakt in plaats van gewoon gehakt.

Liever met volkoren

Het is jammer dat de rijst, lasagnebladen, couscous en wraps in de pakketten meestal niet volkoren zijn. Volkorenproducten bevatten meer vezels en B-vitamines. Ook verlaagt het eten van volkorenproducten de kans op hart- en vaatziekten.

 

Er zijn ook pakketten waarbij je deze ingrediënten zelf moet kopen. Kies dan voor zilvervliesrijst, volkoren lasagnebladen, volkoren couscous en volkoren wraps.

Conclusie

Verspakketten waar je zelf volkoren producten aan toe kunt voegen zijn een goede keuze.

 

Tip van Voedingscoach Hanny: je maakt van een verspakket een goede én gezonde keuze door minder zoute en vette ingrediënten toe te voegen.      

Bron: Voedingscentrum