· 

Ken jij deze basistips tegen vakantiekilo's?

Lekker op vakantie, maar een beetje benauwd voor de vakantiekilo’s? Gebruik de volgende basistips van je voedingscoach om zonder extra kilo’s thuis te komen. Ook voor thuisblijvers goed van toepassing!  

 

Tip 1  Neem eten en water mee

Ga je met de auto of de trein op vakantie, dan kan je prima zelf iets te eten en drinken meenemen voor onderweg. Dat scheelt weer in de verleiding om voor fastfood of ongezonde snacks te gaan tijdens tussenstops.

 

Ga je een dagje op stap? Neem dan ook wat gezonde tussendoortjes en voldoende water mee. Zo heb je alvast wat gegeten voordat je gezellig op een terrasje gaat ziten. Zie ook de volgende tip.

voedingscoach-gezond-afvallen

Tip 2 Voorkom honger rond borreltijd

Gezellig borrelen rond een uur of vier. Drankje, hapje, chips, worstjes. Ga je borrelen als je eigenlijk vooral trek hebt? Dan is de kans groot dat je veel te veel hapjes eet bij de borrel.

Eet daarom vooraf iets dat goed vult, zoals een boterham of een stuk fruit. Dat maakt het makkelijker om rustig aan te doen tijdens de borrel. Zodat je een hapje neemt omdat je het lekker vindt, niet omdat je enorme trek hebt.

Tip 3 – Uit eten? Geniet er van!

Hoe verleidelijk is het om stokbrood met kruidenboter te bestellen als je uit eten gaat. Met als gevolg dat je maag voor een deel al vol zit, terwijl het eten nog moet komen.

Grote kans dat je te veel eet. Want het is toch zonde om een deel van je hoofdgerecht te laten staan? Laat het stokbrood liever weg en  wacht rustig op je voor- of hoofdgerecht. En geniet er van.


Tip 4  Eén keer is genoeg

Maak je zelf het eten tijdens de vakantie? Neem dan gewoon één bordje, zoals je thuis ook zou doen. En stop als je voldoende hebt. Blijft er eten over? Zet het in de koelkast en eet het de volgende dag.

Is het te weinig om te bewaren? Gooi het dan weg. Denk niet ‘ach, het is zo zonde om weg te gooien, ik eet dat kleine beetje nog wel op.’ Het is niet de bedoeling dat jij de vuilnisbak bent. 

Tip 5 – Beweeg

 

Het is heerlijk om op vakantie een stuk te wandelen of te fietsen. Hoe langzamer de omgeving aan je voorbij trekt, hoe meer je er van ziet en onthoudt. En hoe meer je tot rust komt. Ook ontspanning helpt om op gewicht te blijven!  

Voor de liefhebber: ga er ’s ochtends vroeg eens op uit. Maak een wandeling of een fietstocht. In de stilte in de natuur, of de stad die nog moet ontwaken. Totaal anders dan overdag. Probeer het maar eens. Dan heb je meteen al wat beweging gehad voor die dag.

 

Fijne vakantie! En kom gezond en zonder extra “vakantiebagage” weer terug ;-)