· 

5 tips voor voeding bij sport

Googelen op sportvoeding levert je 960.000 hits op, de winkels staan bomvol hippe sportdrankjes en boekwinkels liggen vol met boeken met dieettips. Maar wat is er nu echt belangrijk als het gaat om voeding bij sport? 

Tip 1: Drink water

Ben je recreatieve sporter drink dan water om het vocht dat je verliest aan te vullen. Sportdranken leveren veel suiker. Voor een gemiddelde sporter is dat niet nodig en bovendien ongezond. Het levert ook nog eens veel calorieën en dat is, zeker als je sport om af te vallen, ook niet handig.

 

 Tip 2: Gebruik koolhydraten uit volkorenproducten

Zorg voor voldoende koolhydraten in je voeding, maar wel op een gezonde manier. Kies bijvoorbeeld voor volkorenbrood, fruit, zilvervliesrijst en volkorenpasta. De koolhydraten in deze producten zijn de brandstof voor je spiercellen.

 

 Tip 3: Gebruik een eiwitrijk voedingsmiddel binnen 2 uur na het sporten

Gebruik binnen twee uur na het sporten een eiwitrijk voedingsmiddel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kwark of yoghurt. Eiwit is de bouwstof van de spieren. Door juist net na de training iets eiwitrijks te eten bouw je sneller spieren op. Gecombineerd met koolhydraten (bijvoorbeeld kwark met vers fruit of volkorenbrood met kaas en een beker melk) werkt dit nóg beter.

 

Tip 4: Extra eiwitten niet nodig

Eiwitpoeders zijn niet nodig. Voor de meeste mensen is het geen enkel probleem om voldoende eiwit te gebruiken uit gewone voedingsmiddelen zoals zuivel, vlees, vis, noten, peulvruchten en eieren. Nog meer eiwit heeft geen meerwaarde en is bovendien een extra belasting voor de nieren. Zonde van het geld dus!

 

Tip 5: Pas op met supplementen

Een ongezonde voeding is niet te corrigeren met supplementen. Zorg dus eerst voor een gezond eetpatroon met voldoende volkoren graanproducten, groente, fruit, zuivel, noten, vis, vlees, ei en peulvruchten. Vermijd ongezonde producten zoals frisdrank, snoep, koek, chips, snacks en sausjes. Als je gezonde voeding met voldoende vitamines en mineralen gebruikt hebben supplementen geen meerwaarde en kunnen ze zelfs schadelijk zijn. Voor vitamines en mineralen geldt niet "hoe meer hoe beter".

 

Sport je op hoog niveau en heb je toch een supplement nodig, kies dan altijd voor een NZVT-getest supplement. Dan weet je zeker dat het supplement niet vervuild is met stoffen die op de dopinglijst staan.

 

Bron: Dieetditdieetdat