· 

Hoe koolhydraten broodnodig zijn bij afvallen

In de jaren negentig begint de opkomst van talloze koolhydraatarme diëten. Vandaag de dag  is ‘keto’ de afvaltrend. Weer een dieet waarin koolhydraten worden gehaat. Daardoor heeft iedereen het idee dat brood en pasta dikmakers zijn.

Maar een toenemend aantal onderzoeken wijst uit dat het eten van langzame koolhydraten juist helpt bij het afvallen. Nog niet overtuigd? Lees dan vooral verder. 

 

Snelle koolhydraten (witte pasta of witbrood, repen etc.) zijn opgebouwd uit één of twee suikermoleculen.

 

Deze snelle koolhydraten zorgen er voor dat je snel energie hebt, maar ze zijn ook snel ‘op’. Perfect als je direct wat extra power kunt gebruiken.  Maar funest als je geen snelle energie nodig hebt. Want dan slaat je lichaam het op als vet. 

Hoe zit het dan met die langzame koolhydraten?

  • Langzame koolhydraten geven hun energie geleidelijker af dan hun snelle broertjes. Je lichaam gaat langer door op langzame koolhydraten en vraagt minder snel naar meer.
  • Langzame koolhydraten geven je langer een verzadigd gevoel. Waardoor jij minder snel grijpt naar chocola, koekjes, chips etc. En precies daar zit de winst van de langzame koolhydraten.

  • Door drie keer per dag voldoende langzame koolhydraten  te eten, lukt het makkelijker om de verleidingen van zoete en vette tussendoortjes te weerstaan.  

Je lichaam kan niet zonder koolhydraten

Je lichaam heeft koolhydraten nodig als energiebron. De gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40-70% van zijn energie uit koolhydraten haalt. Krijg je te weinig koolhydraten binnen, dan: 

  • gebruikt je lichaam spiereiwit als energiebron. Dat wil je niet, want dat gaat ten koste van je spiermassa;
  • heb je kans op een tekort aan vitamines en mineralen;
  • word je er niet vrolijker op, je hersenen bijvoorbeeld kunnen niet zonder het koolhydraat glucose. 

Sleiutel tot gezond afvallen: eet langzame koolhydraten

De sleutel tot gezond afvallen is niet de hoeveelheid eten op je bord, of het type voedsel (vet, koolhydraten of eiwit), maar de kwaliteit van je eten. Uit een groot onderzoek bleek dat afvallen beter gaat als je:

  • minder toegevoegde suiker eet;
  • minder geraffineerde granen eet;
  • minder bewerkte producten eet;
  • juist meer groenten eet;
  • en meer onbewerkte producten eet, inclusief langzame koolhydraten.

Langzame koolhydraten met veel vezels vind je in producten zoals:

  • volkorenpasta
  • volkorencouscous
  • bulgur
  • zilvervliesrijst
  • volkorenbrood

In deze voedingsmiddelen zitten ook B-vitamines en mineralen, zoals ijzer, magnesium, chroom en zink.

Kies ook voor langzame koolhydraten

Zit jouw eetpatroon ook al vol met langzame  koolhydraten, zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, groente en fruit? Of kun je wel wat advies gebruiken? Maak dan nu een afspraak voor een gratis kennismaking. En laat Voedingscoach Hanny uitrekenen wat jij nodig hebt.