· 

Waarom koolhydraten broodnodig zijn om blijvend af te vallen

In de jaren negentig begint de opkomst van talloze koolhydraatarme diëten. Vandaag de dag  is ‘keto’ de afvaltrend. Weer een dieet waarin koolhydraten worden gehaat.

 

Daardoor heeft iedereen het idee dat brood en pasta dikmakers zijn. Maar een toenemend aantal onderzoeken wijst uit dat het eten van langzame koolhydraten juist helpt bij het afvallen. Nog niet overtuigd? Lees dan vooral verder. 

Hoe zit het ook alweer met koolhydraten?

  • Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suiker. Dat komt als glucose in je bloedbaan terecht. Hier haal je de energie uit die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren, zowel fysiek als mentaal. 

  • Snelle koolhydraten (witte pasta of witbrood, repen etc.) zijn opgebouwd uit één of twee suikermoleculen. Deze snelle koolhydraten zorgen er voor dat je snel energie hebt, maar ze zijn ook snel ‘op’. Perfect als je direct wat extra power kunt gebruiken. 
  • Langzame koolhydraten zijn opgebouwd uit langere ketens van suikermoleculen, daarom kost afbreken meer tijd. Langzame koolhydraten geven hun energie geleidelijker af dan hun snelle broertjes. Je lichaam gaat langer door op langzame koolhydraten en vraagt minder snel naar meer.
  • Langzame koolhydraten geven je langer een verzadigd gevoel. Waardoor jij minder snel grijpt naar chocola, koekjes, chips etc. En precies daar zit de winst van de langzame koolhydraten.

  • Door drie keer per dag voldoende langzame koolhydraten  te eten, lukt het makkelijker om de verleidingen van zoete en vette tussendoortjes te weerstaan.  

Kies ook voor langzame koolhydraten

Zit jouw eetpatroon ook al vol met langzame  koolhydraten, zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, groente en fruit?

 

Of kun je wel wat advies gebruiken? Maak dan nu een afspraak voor een gratis kennismaking. En laat Voedingscoach Hanny precies uitrekenen wat jij nodig hebt.