· 

Waarom koolhydraten broodnodig zijn om blijvend af te vallen

In de jaren negentig begint de opkomst van talloze koolhydraatarme diëten. Dieetgoeroe Robert Atkins vertelde ons al dat we moeten stoppen met pasta, brood en andere koolhydraatrijke producten als we van ons buikje af willen. Vandaag de dag  is ‘keto’ de afvaltrend. Weer een dieet waarin koolhydraten worden gehaat.

 

Daardoor heeft iedereen het idee dat brood en pasta dikmakers zijn. Maar een toenemend aantal onderzoeken wijst uit dat het eten van langzame koolhydraten juist helpt bij het afvallen. Nog niet overtuigd? Lees dan vooral verder. 

Hoe zit het ook alweer met koolhydraten?

  • Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suiker, wat als glucose in je bloedbaan terechtkomt. Hier haal je de energie uit die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren, zowel fysiek als mentaal. 
  • Snelle koolhydraten (witte pasta of witbrood, repen etc.) zijn opgebouwd uit één of twee suikermoleculen. Deze snelle koolhydraten zorgen er voor dat je snel energie hebt, maar zijn ook snel ‘op’. Perfect als je direct wat extra power kunt gebruiken. 
  • De ketens van langzame koolhydraten zijn langer, daarom kost afbreken meer tijd. Daardoor geven langzame koolhydraten hun energie geleidelijker af dan hun snelle broertjes. Je lichaam gaat daardoor langer door op langzame koolhydraten en vraagt minder snel naar meer.
     
  • Dit betekent langer een verzadigd gevoel én minder snel grijpen naar chocola, koekjes, chips etc. En precies daar zit de winst van de langzame koolhydraten.
     
  • Door drie keer per dag voldoende langzame koolhydraten zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, groente en fruit te eten, lukt het makkelijker om de verleidingen van zoete en vette tussendoortjes te weerstaan.  

Kies ook voor langzame koolhydraten

Weten hoe jouw dagmenu met langzame koolhydraten er uit ziet? Maak dan nu een afspraak voor een gratis kennismaking.