· 

Waarom koolhydraten broodnodig zijn om blijvend af te vallen

In de jaren negentig begint de opkomst van talloze koolhydraatarme diëten. Dieetgoeroe Robert Atkins vertelde ons al dat we moeten stoppen met pasta, brood en andere koolhydraatrijke producten. Vandaag de dag  is ‘keto’ de afvaltrend. Weer een dieet waarin koolhydraten worden gehaat.

 

Het idee dat brood en pasta dikmakers zijn, is zo diepgeworteld dat het bijna ongeloofwaardig klinkt, maar het is toch echt waar: een toenemend aantal onderzoeken (hierover later meer) wijst uit dat koolhydraten juist helpen bij het afvallen. Nog niet overtuigd? Lees dan vooral verder.

 

afvallen-koolhydraten-voedingscoach
Langzame koolhydraten: volkorencouscous met groente

Kies voor kwaliteit

In februari vorig jaar publiceerden wetenschappers van het Stanford Prevention Research Center in Californië de resultaten van een groot onderzoek waarin de resultaten van koolhydraatarme en vetarme diëten met elkaar werden vergeleken. De onderzoekers ontdekten iets interessants:

"De sleutel tot langdurig gewichtsverlies bleek niet de hoeveelheid eten op je bord of het type voedsel, maar de kwaliteit van het eten". 

 


De mensen die tijdens het onderzoek het meeste afvielen, waren degenen die minder toegevoegde suiker, geraffineerde granen en andere bewerkte producten aten. En juist méér groenten en onbewerkte producten, inclusief complexe of langzame koolhydraten.

Hoe zit dat ook alweer met koolhydraten?

Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suiker, wat als glucose in je bloedbaan terechtkomt. Hier haal je de energie uit die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren, zowel fysiek als mentaal. Snelle koolhydraten zijn opgebouwd uit één of twee suikermoleculen. De snelle koolhydraten zorgen voor een snelle energieafgifte, maar zijn ook eerder ‘op’. Perfect als je direct wat extra power kunt gebruiken.

 

De ketens van langzame koolhydraten zijn langer, daarom kost afbreken meer tijd en geven ze hun energie geleidelijker af dan hun snelle broertjes. Je lichaam kan daardoor langer door gaan op langzame koolhydraten en vraagt minder snel naar meer.

"Dit betekent langer een verzadigd gevoel én minder snel grijpen naar chocola, koekjes, chips etc. En precies daar zit de winst van de langzame koolhydraten".

Door drie keer per dag voldoende langzame koolhydraten zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, groente en fruit te eten, lukt het makkelijker om de verleidingen van zoete en vette tussendoortjes te weerstaan.  

Kies ook voor langzame koolhydraten

Weten hoe jouw dagmenu met langzame koolhydraten er uit ziet? Maak een afspraak voor een vrijblijvende intake.