· 

Waarom je blijft eten

Er is iets met industrieel bewerkt voedsel, waardoor we er steeds meer van willen. Dat is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Proefpersonen met een dieet van ultrabewerkt eten, aten zomaar 500 kilocalorieën per dag meer dan degenen die alleen onbewerkt voedsel aten. Hoe werkt dat?

Ultrabewerkt eten, zo werkt het

Ultrabewerkt eten zijn voorverpakte voedingsmiddelen die (bijna) geen bewerking meer nodig hebben voordat je ze kunt eten. Oftewel, eten dat direct klaar is om gegeten of opgewarmd te worden. Bijvoorbeeld koekjes, frisdrank, voorverpakte snacks, vissticks en kant en klare diepvriesmaaltijden.

 

Het effect van ultrabewerkt voedsel; je eet er meer van dan van onbewerkt voedsel. Dat heeft niet zoveel met de smaak te maken, maar vooral met de snelheid waarmee je het eet.

 

Een bord salade eten bijvoorbeeld, duurt langer dan het eten van een saucijzenbroodje. Grote kans dat je daardoor met ultrabewerkt voedsel in korte tijd meer calorieën binnenkrijgt dan nodig.

 

Je hoeft meestal nauwelijks te kauwen op ultrabewerkt voedsel, met als gevolg dat je er meer van nodig hebt om je verzadigd te voelen.

Alleen nog vers en onbewerkt voedsel eten?

Uiteraard is het prima om veel verse en onbewerkte producten te eten. Maar de bewerking van voedsel heeft ook belangrijke voordelen:

  • Voedselveiligheid, bijvoorbeeld om bacteriën uit te schakelen.
  • Een betere houdbaarheid van het product, belangrijk in de strijd tegen voedselverspilling.
  • En als we willen omschakelen naar minder vlees en meer plantaardige producten, dan is bewerking nodig.
  • Bovendien heeft niet iedereen toegang, tijd en de mogelijkheid om alleen onbewerkt en vers voedsel te bereiden.

Zoek de balans

Wat betekent dit voor jouw dagelijkse eten. Een voedingspatroon inclusief ultrabewerkte voedingsmiddelen kan nog steeds volwaardig zijn. Maar wees je bewust dat een te groot aandeel ultrabewerkte producten kan zorgen voor een teveel caloriën. Met als gevolg een toename van je gewicht.

 

Wil je gezond eten, dan draait het om een gebalanceerd eetpatroon. Het simpele advies blijft: eet gevarieerd en met mate. En dan mag daar mag best eens een frietje of een pizza tussen zitten.

 

Weten wat jouw balans is? Maak nu een afspraak voor een gratis (online) adviesgesprek.