· 

Gezond en lekker broodbeleg

Er zijn mensen die elke dag kaas op hun boterham eten. En daar erg van genieten. Zelf hou ik van wat meer afwisseling. Maar wat is lekker en ook nog eens gezond broodbeleg? En hoe maak je dat klaar zonder dat je uren bezig bent in de keuken. Dit zijn wat makkelijke varianten op die boterham met 30+ kaas.  

Voor zoetliefhebbers: fruit op brood

Als je van zoet houdt is fruit een goed alternatief voor de vette chocoladepasta of de zoete vruchtenhagel en jam. Je kunt fruit, zoals banaan en aardbei, gewoon in schijfjes op brood doen.

 

Maar ook fruitchutneys zijn in een handomdraai te maken. Bijna alle vruchten zijn hier geschikt voor. Probeer eens deze makkelijke en lekkere bosbessenchutney.

 

Fruit is makkelijk te combineren. Maak een dubbele boterham van 100% pindakaas met plakjes banaan. Of combineer cottagecheese of hüttenkäse met schijfjes appel.

 

En wat dacht je van een tosti kaas met ananas. Ga je voor zoet en hartig, maak dan een dubbele boterham met een plakje ham en peer, tonijn met appel of kip met mango. Gewoon uitproberen met het fruit dat jij lekker vindt.   

Smaakvolle groente in de combinatie

voedingscoach-hanny-afvallen-rijen-gilze
Groente met een eitje is ook een prima combinatie

Groente is heel geschikt voor op brood. Groente combineert goed met plakjes 30+ kaas, zuivelspread,  hüttenkäse, vleeswaren, of vis. Denk aan (snack)groente zoals tomaatjes, schijfjes komkommer, radijsjes of plakjes avocado.

 

Combineer ook eens wat geraspte wortel met een paar rozijntjes.

 

En van de overgebleven groente van gisteren kun je goed spreads maken. Doe de restjes in de blender (of gebruik een staafmixer) en meng met wat olie, hüttenkäse of kruiden.

  

 

Een bekende spread op basis van kikkererwten is hummus, hier kun je eindeloos mee variëren. Voeg bijvoorbeeld eens wat sambal toe voor de pit of wat verse kruiden en citroensap voor een fris effect.

Smeer noten op je brood

Noten zijn gezond. Je kunt je dagelijkse portie van 15 tot 25 gram ook op je brood smeren. En je hebt tegenwoordig steeds meer 100% pinda varianten. Daar is geen zout en/of suiker aan toegevoegd. Beter dan de “gewone” varianten.

 

En voor de Calvé pindakaas liefhebber; sinds kort heeft Calvé ook een 100% pinda variant.     

 

Pindakaas kun je makkelijk zelf maken. Dit kan met pinda's, maar experimenteer gerust eens met andere noten. Noten zijn ook geschikt voor het maken van smaakvolle spreads zoals een spread van amandelen met gegrilde paprika.

Wist je dit over broodbeleg?

  • Vitamine C uit banaan zorgt er voor dat ijzer uit pindakaas extra goed wordt opgenomen. Pindakaas met banaan is dus een supercombi.
  • Qua populariteit verslaat pindakaas in de supermarkt  de hagelslag en chocoladepasta.
  • Met een portie chocoladepasta krijg je veel vet, maar ook meer dan 2 suikerklontjes binnen.
  • Ham is mager vleeswaar, maar er zit wel 0,5-0,7 gram zout in een portie. Neem dus een bescheiden portie ham.   
  • Vruchtenhagel bestaat voor zo’n 95% uit suiker. 

Meer tips over gezond eten? Neem gerust eens contact op met Voedingscoach Hanny voor een gratis kennismaking.