· 

Hoeveel pasta mag je eten?

Een klant vroeg mij of 175 gram pasta niet een beetje veel is voor één persoon? Hij had het woordje "gekookt" in het recept niet gezien. Inderdaad, 175 gram ongekookte pasta is wel erg veel voor één persoon.

 

Pasta weegt na het koken 2,5 keer zoveel. Dus 175 gram ongekookte pasta wordt een portie van meer dan 400 gram!

Wil jij weten hoeveel pasta je per persoon echt nodig hebt? Lees dan verder voor de makkelijke rekensommetjes.

Hoeveel pasta gebruik je per persoon

koolhydraten-pasta-afvallen-voedingscoach

Per persoon heb je 60-100 gram ongekookte pasta nodig, als basis voor de warme maaltijd.

De meeste fabrikanten zetten 75-100 gram op hun verpakking.  Al gaan ze meestal wel uit van de bovengrens, dus 100 gram ongekookt per persoon.

 

Voor de meeste mensen is 60-75 gram ongekookt ruim voldoende. 

 

En aardappelen? Die zetten maar een klein beetje uit door het koken. Met 160 gram ongekookte aardappels heb je na het koken ongeveer 175 gram aardappels op je bord.    

 

 

Hoeveel rijst, couscous of quinoa per persoon

Eet je zilvervliesrijst, couscous of bulgur, dan geldt hetzelfde rekensommetje als voor de pasta: 60-75 gram ongekookt per persoon.  

 

Quinoa neemt zelfs drie keer het gewicht aan water op. Daarvan heb je ongekookt maar 50-60 gram nodig om 150-180 gram gekookt over te houden.

Rekenen maar!

Nog even op een rijtje wat je ongekookt nodig hebt voor een gekookte portie van ongeveer 175 gram:

  • Pasta: 70 gram
  • Rijst: 70 gram
  • Couscous: 70 gram
  • Quinoa: 55 gram
  • Aardappelen: 160 gram

Afvallen en toch koolhydraten eten, hoe werkt dat

Wil je wat kilo's kwijt raken? Dan kun je gerust een lekker bord pasta eten. Hou hier dan wel rekening mee:

  • Let op de hoeveelheid pasta op je bord
  • Begraaf de pasta op je bord niet onder een hele berg gehaktsaus ;-).
  • Kies de juiste soort pasta. Laat de witte pasta in de winkel en kies voor de volkoren variant.
  • Volkoren pasta is net zo lekker, met net wat meer bite. Wel even twee minuutjes langer koken!
  • En volkoren pasta bevat meer vezels. Die vezels zijn goed voor je spijsvertering en geven sneller een "vol" gevoel.

Ben je benieuwd hoeveel pasta, rijst of aardappels nodig hebt als je wilt afvallen? Vraag dan een gratis kennismaking.