· 

Hoeveel pasta mag je eten?

Een klant vroeg mij of 200 gram pasta niet een beetje veel is voor één persoon? Hij had het woordje "gekookt" in het recept in het recept niet gezien. Inderdaad, 200 gram ongekookte pasta is wel erg veel voor één persoon.

 

Pasta weegt na het koken 2,5 keer zoveel. Dus 200 gram ongekookte pasta wordt een portie van 500 gram. Weten hoeveel pasta je per persoon echt nodig hebt? Lees dan verder voor de rekensommetjes.

Hoeveel pasta of rijst gebruik je per persoon

koolhydraten-pasta-afvallen-voedingscoach

Gemiddeld heb je per persoon 75 tot 100 gram ongekookte pasta nodig, als basis voor de warme maaltijd.

De meeste fabrikanten gebruiken die hoeveelheid ook op hun verpakking.  Al gaan ze meestal wel uit van de bovengrens, dus 100 gram ongekookt per persoon. Voor de meeste mensen is 75 gram voldoende. 

 

Eet je zilvervliesrijst, couscous of bulgur, dan geldt hetzelfde rekensommetje als voor de pasta: 75 tot 100 gram ongekookt per persoon.  

 

Quinoa neemt zelfs drie keer het gewicht aan water op. Daarvan heb je ongekookt maar 65 gram nodig om 200 gram gekookt over te houden.

 

En aardappelen? Die zwellen een klein beetje op na het koken. Met 180 gram ongekookte aardappels heb je na het koken ongeveer 200 gram aardappels op je bord.    

Rekenen maar!

Nog even op een rijtje wat je ongekookt nodig hebt voor een gekookte portie van ongeveer 200 gram

  • Pasta, rijst en couscous                            80 gram  
  • Quinoa                                                             65 gram 
  • Aardappelen                                                 180 gram

Afvallen en toch pasta eten, hoe werkt dat

Wil je wat kilo's kwijt raken? Dan kun je gerust een leker bord pasta eten.  Natuurlijk is het minder handig als je de pasta op je bord begraaft onder een hele berg gehaktsaus ;-)

 

Let op de hoeveelheid saus en pasta op je bord, maar kies vooral ook de juiste soort pasta. Laat de witte pasta in de winkel en kies voor de volkoren variant. Net zo lekker, met net wat meer bite. En met vooral meer vezels. Die vezels zijn goed voor je spijsvertering en geven sneller een "vol" gevoel.


Ben je benieuwd hoeveel pasta, rijst of aardappels nodig hebt als je wilt afvallen? Vraag dan een gratis kennismaking.