· 

Laat je niet foppen door reclame in de supermarkt

Veel producten in de supermarkt zien er een stuk gezonder uit dan ze in werkelijkheid zijn. Wil je gezond afvallen en gezond eten laat je dan niet verleiden door mooie kreten en claims die weinig zeggen. 

 

Dit zijn de 6 tips om een gezonde keuze te maken in de supermarkt.

Tip 1: Let op wat er wel in het product zit

Een veelgebruikte marketingtruc is benadrukken wat er niet in een product zit. Maar een product waarop bijvoorbeeld 'vetarm' staat kan wel veel suiker of zout bevatten. En is daarmee niet meteen gezonder. 

 

Andere trucs zijn kreten zoals 'zonder kunstmatige kleurstoffen' of 'geen suiker toegevoegd'. Maar die zeggen niks over wat er dan wel in het product zit.

 

Bekijk de ingrediëntenlijst op de verpakking. Die beschrijven wat erin zit en hoeveel. En die lijst geeft een beter beeld van het product dan de mooie naam op de voorkant.
 

De ingrediënten hebben altijd een verplichte volgorde: wat vooraan staat, zit er het meest in. Staat tarwe eerder in de lijst dan spelt, op een spelt-fruitbiscuit? Dan bevat de biscuit meer tarwe dan spelt.

Tip 2: Laat je niet foppen door 'eiwitrijke' kwark

Soms worden ingrediënten die van nature in een product zitten aangeprezen als een gezonde toevoeging. Zo heb je kwark waar de claim 'eiwitrijk' staat. Maar alle kwark is eiwitrijk.....

 

Ongezonde toevoegingen zoals suiker of vruchtenconcentraten die in vruchtenkwark zitten worden juist niet genoemd. 

Dit zie je ook bij koekjes waar 'bron van vezels' of een grote graanhalm op staat. Maar naast een klein beetje vezels bevatten de koekjes vooral suiker en ongezonde vetten.  

Koekjes eten omdat ze 'een bron van vezels' zijn, is dus geen goed idee.

Tip 3: Vergelijk producten met de 100 gram tabel

Een fruitige melkdrank lijkt gezond, maar bevat soms nog meer suiker dan frisdrank. Controleer daarom de voedingswaarde op suikergehalte. 
 

De voedingswaarde staat meestal in een tabel op de achterkant of zijkant van de verpakking. Daarin staat hoeveel kilocalorieën, eiwitten, vetten, verzadigd vet, koolhydraten, suikers en zout een product bevat per 100 gram of 100 ml. Zo vergelijk je ook eenvoudig welke crackers de meeste vezels bevatten. Of in welke muesli het minste suiker zit.  

Tip 4: Gezonde ingrediënten als lokkertje

Fabrikanten kunnen allerlei gezonde ingrediënten toevoegen. Maar die veranderen niks aan de ongezonde ingrediënten. Zo worden er bijvoorbeeld allerlei vitamines toegevoegd aan sapjes. Daardoor kunnen fabrikanten mooie gezondheidsclaims gebruiken.

Ondertussen krijg je ook zomaar vier suikerklontjes met je drankje naar binnen. Niet echt gezond dus. 

Tip 5: Misleidende voedingsclaims: check de voedingswaarde

Veel voorkomende claims op producten zijn 'suikerarm' en 'rijk aan vezels'. Het gebruik van deze claims is in de Europese wetgeving vastgelegd. Een fabrikant mag ze dus alleen gebruiken als ze kloppen. Maar zo’n claim betekent niet automatisch dat een product gezond is. Het zet je gemakkelijk op het verkeerde been.  

 

Laat je niet misleiden door mooie plaatjes of praatjes. Check de ingrediëntenlijst en de voedingswaarde!

Tip 6: Voedingscoach Hanny vertelt je alles over gezond eten

Wil je meer weten over de voedingswaarde en ingrediënten van gezonde producten? En hoe je een gezond eetpatroon ontwikkelt? Of hoe je kunt afvallen met een coach? Vraag dan een gratis kennismaking aan met Voedingscoach Hanny.   

In de supermarkt kun je allerlei verspakketten kopen voor soep, wraps,  etc.  Is zo’n pakket een goede keuze? 

De meeste maaltijdvervangers, bedoeld voor afvallen, zijn slecht voor je gezondheid.
Wat is er aan de hand?