· 

Zo zorg je voor een goede weerstand

Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen en word je minder snel ziek. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je sneller als je weerstand in orde is. 

Extra vitamine C nodig voor meer weerstand?

Het is niet nodig om extra vitamine C te nemen. Je krijgt voldoende vitamine C binnen door gezond en gevarieerd te eten. Met dagelijks twee porties fruit en 250 gram groente. Je krijgt geen hogere weerstand door extra vitamine C of bijvoorbeeld multivitamines te nemen. En je bent daardoor ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen.  

Bouw aan een optimale weerstand!

Door te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle goede stoffen binnen die je nodig hebt, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. 

In het kort:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een (klein) handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik vloeibare bakolie en halvarine.

Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.

Hoe eet ik genoeg groente?

Eet vaker op een dag groente en geef het een vaste plaats in je dagelijkse menu, dan vergeet je het minder snel. Bijvoorbeeld:

  • Eet tomaatjes, sla, radijsjes etc. op je brood bij de lunch.
  • Of neem een helder groentesoepje tijdens de lunch. 
  • Eet een stuk komkommer of paprika als tussendoortje in de middag.

Zo hoef je geen grote berg groente te eten bij het avondeten. En haal je makkelijker die 250 gram groente per dag.  

Zo eet je ook meer fruit

  • Stop een stuk fruit in je tas in plaats van een “gezonde” fruitreep.
  • Leg fruit in het zicht.
  • Koop meer fruit, om jezelf te dwingen om meer fruit te eten. En je moet wel, want als je het niet eet dan moet je het weggooien en dat is zonde.
  • Kies voor fruit waar je blij van wordt.
  • Vind je fruit eten maar een gedoe? Gun jezelf dan gewoon het – iets duurdere – voorgesneden fruit. Kies voor het verse voorgesneden fruit of voor diepvriesfruit.
  • Koop diepvriesfruit. Het is een stuk goedkoper. En een makkelijke manier om groot in te kopen zonder dat het bederft. Zo heb je altijd fruit in huis.