· 

Hoe gezond en lekker lunch jij?

Tijd voor een break met een lekkere lunch. Die kun je zelf klaar maken en meenemen, of je eet in de kantine/ bedrijfsrestaurant. En in het weekend gezellig naar een lunchroom. Hoe gezond kies jij dan? Handige tips voor een lekkere en gezonde lunch:    

 

Eigen lunchpakket meenemen

Kies voor brood, salade of zelfgemaakte soep en altijd wat groente en fruit erbij. Daar krijg  je weer energie van. Zo maak je makkelijk een supergezonde lunch:

  • Als je kiest voor volkorenbrood krijg je lekker veel vitaminen en mineralen binnen en vezels voor een verzadigd gevoel.
  • Groente, zoals komkommer, tomaat of radijs. Of een huisgemaakte salade. Dan heb je al snel een flink deel van je dagelijkse 250 gram groenten te pakken.
  • Als je een dressing voor je groente wilt, neem dan bijvoorbeeld een olie en azijndressing met wat kruiden en peper. Neem de dressing los mee, dan blijft de salade fris.
  • Soep uit eigen keuken, een makkelijke manier om groente binnen te krijgen. Uiteraard heb je wel een magnetron of fornuis op je werk nodig en een koelkast om de soep te bewaren.
  • Een glas halfvolle melk of karnemelk maakt je lunch compleet. Of neem een schaaltje magere of halfvolle yoghurt met fruit.

Tip: eet met aandacht, dus niet achter je bureau.  

 

 


Eten in de kantine of bedrijfsrestaurant

Kijk eens goed rond in de kantine op je werk. Wat kun je aan lekker en gezond eten vinden? Is er volkorenbrood, 30+ kaas, halfvolle melk, magere yoghurt, rauwkost en fruit? Dat zijn superkeuzes om te nemen. Soms liggen er dingen die gezond lijken, maar dit niet echt zijn. In vette kaas bijvoorbeeld zitten veel calorieën en in een dressing kan veel zout of suiker zitten. 


Tip: Vraag bij je lunchsalade of ze de dressing er apart bij kunnen doen. Dan bepaal jij zelf hoeveel je erop doet.  

Buiten de deur lunchen

Ook in een lunchroom of restaurant kun je gezonder kiezen. Bekijk de kaart goed en maak een bewuste keuze. Een volkoren broodje is altijd beter dan een witte bol. Ook in beleg kun je kiezen. Vaak staat er wel iets op de kaart met groente of magere kaas zoals mozzarella of hüttenkäse in plaats van vette kaas.  

 

Warme maaltijd tijdens de lunch

Bij de lunch een warme maaltijd en ‘s avonds een broodmaaltijd kan natuurlijk ook. Wil je iets warms, ga dan voor een gerecht met veel groente of neem er een bakje salade bij. Kant-en-klare soep lijkt misschien gezond, maar er zit vaak veel zout in.

Tip: Maak je soep lekker zelf, dan weet je wat er in gaat.

 

 

Smakelijke lunch!