· 

Ben jij ook al een flexitariër?

Eet jij maximaal vier dagen in de week vlees? Dan ben jij een zogenaamde flexitariër. Flexitariërs eten bewust minder vaak vlees. Hoe vaak? Dat kan verschillen van één tot vier keer in de week.

 

Vlees is voor veel mensen belangrijk, maar we zijn ons ook vaker bewust van de mindere kanten. Daarom kiezen we vaker voor plantaardige alternatieven.

 

Vergeleken met andere Europese landen zijn er in Nederland veel mensen die proberen minder vlees te eten. Maar liefst 45% van alle Nederlanders noemt zich flexitariër.

Is minder vlees eten wel gezond?

flexitarier-gezond-afvallen

Het is om een aantal redenen een goed idee om eens wat minder vlees te eten. Voor het dierenwelzijn, het milieu, het ecosysteem en een eerlijke voedselverdeling. 

 

 

Gezond eten met minder vlees is niet moeilijk. Maar is minder vlees eten wel gezond? 

 

Wees gerust, een of meer dagen zonder vlees is minstens even gezond als met vlees.

 

Sterker nog, er is wetenschappelijk aangetoond dat een eetpatroon met minder vlees zorgt voor een lagere bloeddruk. En een lager risico op hart- en vaatziekten.

Flexitariër of helemaal geen vlees en vis?

Nog maar heel weinig mensen in Nederland noemen zich vegetariër (5%) of veganist (2%).

  • Vegetariërs eten helemaal geen vlees of vis, maar wel eieren of zuivelproducten.
  • Veganisten eten helemaal geen vlees, vis, eieren, zuivel of andere dierlijke ingrediënten.

Als je je hele leven vegetarisch eet, blijven er gemiddeld zo’n 900 dieren leven. Een vegetarisch of veganistisch dieet kan ook gezond zijn. Het is wel belangrijk de voedingsstoffen, vitaminen en minderalen (B12 en ijzer bijvoorbeeld) die je dan mist, op een andere manier tot je te nemen.